Googlen naar Google
Welke website je als online marketeer ook analyseert, steevast kom je in de stats tegen dat een fors deel van de opgevoerde zoektermen de URL van de website in kwestie is. Air Jordan 13 Retro Het Analytics account gekoppeld aan Toddler vertelt me bijvoorbeeld dagelijks dat er op www.toddler.nl ‘gezocht’ wordt. Ik wil het echter graag betitelen als ‘gemakzucht’ en wel in de volgende vormen:
- Als je de browser opent is voor velen Google de startpagina. De focus van de cursor ligt in deze gevallen op het zoekvenster van Google en niet de adresbalk;
- Het merendeel van de browsers beschikt over een Google zoekbalk rechts van de adresbalk. Voor een groot deel van de gebruikers is dit de plek om een URL in te tikken.
Wat zegt dit over gebruikers, maar belangrijker nog, over de wijze waarop je als webmaster / uitgever hiermee om dient te gaan? Een aantal bevindingen op een rij. Chicago Bulls 1. Pas op voor vervuilde SEA campagnes In veel gevallen wordt er een zoekterm opgegeven die eigenlijk geen zoekterm is. Het beste voorbeeld hiervan is de term ‘Google’ die wordt ingetoetst in de zoekbalk. Florida State Seminoles Jerseys Vanzelfsprekend is men niet op zoek naar waar je Google kunt vinden. Zie bovenstaande redenen. New Balance 533 homme Je zal maar fors inkopen op je merknaam en dergelijk ‘irrelevant’ verkeer aantrekken. Immers, de bezoeker in kwestie is niet op zoek, maar heeft al lang voor ogen waar hij of zij naartoe wil. Timberland Pas Cher Zonde van de klik en dus van het geld (branding overwegingen uitgezonderd uiteraard). 2. Air Max Flyknit Mujer Zoekverkeer met je merk- of bedrijfsnaam is ander zoekverkeer Wat ik bedoel te zeggen is; het zoeken naar een specifiek merk of product is iets anders dan iemand die zich oriënteert. Verkoop je bijvoorbeeld een dienst, dan is men duidelijk al op de hoogte van wat je doet op het moment dat je op bedrijfsnaam wordt gezocht. Anders dan bijvoorbeeld wanneer je wordt gevonden via een zoekterm naar je dienst zelf. Een factor om rekening mee te houden in je SEO / SEA overwegingen. 3. Bezoekers zijn lui. Canada Goose Yukon Bomber En dom. Maar toch vooral lui. Natuurlijk weet men het onderscheid te maken tussen een adresbalk en een zoekbalk. Parajumpers New Denali Maar wat maakt het uit als je uiteindelijk op hetzelfde terecht komt? Wat men zich vervolgens niet realiseert is dat het weer een extra klik (en een paar millisecondes) scheelt om vanuit de zoekresultaten naar de gewenste website te komen. Asics Gel Lyte 3 Femme Blanche Doe er je voordeel mee. Maar realiseer je bovenal dat website bezoekers vooral niet datgene doen wat je van tevoren bedenkt (of wat logisch is).